Desiderus Erasmus 27 Ekim 1466 tarihinde Hollanda’nın Rotterdam kentinde dünyaya geldi. Desiderius Erasmus’un babası rahipti. Hümanizm akımının en önemli temsilcilerindendi. Augustin tarikatına giren Erasmus, babası gibi rahip oldu. Fakat hiçbir zaman rahip olarak etkinlik göstermedi. Hayatını bilime adamak istediği için dini makamlardan cüppe giymeme izni aldı. İlahiyat eğitimi için Paris Üniversitesine girdi. Paris’te hümanistlerle tanışma fırstatı bulan Erasmus “Frankların Kökenleri ve Yaşam Tarzları Üzerine” adındaki makalesini duyurmaya başladı. Birçok el yazması kitap hazırladı. Bu eserlerin arasında olan “Teklifsiz Konuşmalar” Erasmus’un önemli eserleri arasında yer aldı. Erasmus, Plinius ve Seneca gibi önemli Latin yazarların’ın eserlerini derledi, ayrıca Yunan edebiyatından çeviriler yaptı. Eski Sözler adındaki atasözleri derlemesini yaptı. Fransa’da uzun bir süre yaşayan Erasmus Yunanca dilini ilerletti. Hristiyan Savaşçının El Kitabı isimli eserini kaleme aldı. İngiltere’ye giden Erasmus, Deliliğe Övgü isimli eseri yazdı ve Cambridge Üniversitesinde Yunanca dersleri verdi. Papa 3. Paulus tarafından Deventler başrahip unvanı verildi. Yapıtlarını Latinceye çeviren Erasmus, Sevgili Tanrı isimli eserini de Flemenkçe’ye çevirdi. 12 Temmuz 1536 tarihinde hayatını kaybetti.
Düşünce yapısı ve eserleri:
Erasmus'un en önemli eserlerinden biri "Deliliğe Övgü" (Encomium Moriae)'dur. Bu eser, toplumun çeşitli kesimlerini eleştiren ve insanların aptallıklarını hicveden bir mizahi metindir. Erasmus, kilise mensuplarının ahlaki çöküşünü ve kilisenin sahip olduğu dünyevi güçlerin kötüye kullanılmasını alaycı bir dille eleştirmiştir. Bir başka önemli eseri ise "Yorumlar" (Annotations) adlı çalışmasıdır. Bu eser, Erasmus'un Kutsal Kitap üzerine yaptığı notlardan oluşur ve dini metinleri daha iyi anlamak ve yorumlamak için bir rehber olarak kullanılabilir. Erasmus, Kutsal Kitap'ın doğru bir şekilde anlaşılması ve yorumlanması gerektiğine inanmış ve dini dogmatizme karşı çıkmıştır. Erasmus'un düşünceleri ve yaklaşımı, kilisenin bozulmuşluğu ve dini kurumların ihtişamına olan eleştirilerine dayanır. O, Hristiyanlıkta basitliği, içtenliği ve vicdani özgürlüğü teşvik etmiştir. Dinin temel öğretilerinin anlaşılması ve öğrenilmesi için eğitim ve dilin önemini vurgulamıştır. Aynı zamanda, insanlar arasındaki diyalog ve hoşgörüyü teşvik etmiş, barış ve uzlaşıyı savunmuştur. Erasmus, kilise reformunun barışçıl ve akademik bir şekilde gerçekleştirilmesi gerektiğini düşünmüş ve Martin Luther gibi radikal reformcuların yöntemlerine karşı çıkmıştır. Onun yaklaşımı, kilisenin içindeki reform hareketinin öncüsü olmuş ve 16. yüzyılda yapılan kilise reformu sürecine önemli bir katkı sağlamıştır.
Diğer eserleri: