Salda Gölü'nün kıyısına dökülen asfalta tepki geldi.
Türkiye Tabiatını Koruma Derneği (TTKD) bilim danışmanı Dr. Erol Kesici, Salda Gölü'nün beyaz kumul ve turkuaz renklerinin en yoğun olduğu Kayadibi bölgesinde yıllar önce yol yapımına başlandığını ve bu durumun göl ekosistemine zarar vereceği konusunda defalarca uyarılarda bulunmasına rağmen, yol yapım çalışmalarının devam ettiğini belirtti.
Dr. Kesici, “Kayadibi ve Doğanbaba köyleri arasındaki gölün batı kesimindeki yaklaşık 15 kilometrelik alanın yol olarak açılmasına karar verilmesi çok üzücüydü. Dünyanın nadir doğal güzelliklerinden biri olan Salda Gölü'ne vereceği zarar göz ardı edildi. Oysa Doğanbaba Köyü, gölün batı kesiminden Burdur'a ve çevresindeki yerleşim alanlarına rahatlıkla ulaşabiliyordu. Geçtiğimiz hafta Burdur Valiliği'nden 'Salda Gölü kıyısı boyunca uzanan mevcut yolun daraltılmadan, zeminin bozulduğu yerlerde güçlendirme ve iyileştirme yapılarak bisiklet yolu olarak kullanılacağı' açıklaması yapıldı. Ancak gölün kıyısındaki zemin bozukluğunun giderilmesi için sıcak asfalt uygulaması yapılması, büyük bir hatadır" dedi.
Yıllar önce yapılan yolun, insan faaliyetlerinden korunması gereken gölün yarı çevresini yapılaşmaya açtığını belirten Dr. Kesici, “Bu alanda zengin manyezit yatakları var. Göl kıyısından dağın eteklerine kadar yükselen bu doğal kaynağın, göl ekosistemiyle olan bağlantısı yol yapımıyla kesildi.
Bu yolun bulunduğu alan, magnezyum ve demir açısından zengin, koyu renkli mineral içeren kayaçların yer aldığı bir bölgedir. Bu kayaçlar, biyomineralizasyonla oluşan, adeta karnabahara benzeyen doğal oluşumlardır. Yıllar önce bu beyaz kayaçların ve tortul çökellerin bulunduğu yerlere 'ayakkabınızla bile basmayın' uyarısında bulunmuştum. Ancak bugün Salda Gölü'nün suyu ve beyazlıkları kararmakta ve tehlike altındadır" dedi.
Asfalt dökmenin yanlış olduğunu ve göl ekosistemine zarar verdiğini söyleyen Dr. Kesici, “Asfalt, potansiyel kanserojen birçok madde içerir. Yağmur suyu ve diğer nedenlerle suya karışınca canlı hayatını olumsuz etkiler.
Asfaltın ve dökümü sırasında oluşan dumanın solunması, çevredeki hava, toprak, su ve canlı ortamına kısa ve uzun vadeli sağlık sorunlarına yol açabilir. Asfaltın atıkları, bozulan parçalanan kısımları ve araç kullanımıyla artan karbon salınımı suya karıştığında balıklar, yaban hayatı ve su ekosistemi için ciddi risk oluşturur" diye konuştu.
Dr. Kesici, "Salda Gölü ve çevresindeki ekosistemin korunması için asfaltın kaldırılıp, yerine ekosisteme uygun, koruyucu çimento betonundan yol kaplamaları yapılmalıydı. Beton yol, taşıtlarda yakıt tasarrufu sağlayarak karbon emisyonunu azaltır. Beton yolların ömrü 30-50 yıl olarak kabul edildiğinde, yakıt tüketimindeki azalmadan kaynaklı emisyon farkları ciddi boyutlara ulaşabilir. Beton yol, asfalta göre daha çevrecidir ve biraz daha maliyetlidir. Ancak Salda Gölü'nün değeri parayla ölçülemez ve korunması için gereken masraftan kaçınılmamalıdır" dedi.