İsrail’in Filistinlilere karşı süren soykırımı adeta turnusol görevi yaptı.
Soykırıma destek veren markalar ortaya çıktı.
İslam coğrafyasında dev yatırımları olan milyarlarca dolar kazanan firmalar, tüketicilerin hassasiyetlerinin de ötesinde insani değerleri elinin tersiyle iterek soykırımdan yana tavır koydu.
Hatta kimi şirketler İsrail’e finansman ya da ürün desteği sağladı.
Bu markalara Türkiye’de büyük tepki gösterildi.
Tepkiler, sloganlar ve söylemlerin ötesine geçip protesto ve boykot noktasına vardı.
Kimileri, bu boykotların uluslararası ölçekteki şirketleri etkilemeyeceği ve sonuç vermeyeceği düşüncesiyle bunları boşuna bir çaba olarak niteledi.
Ancak işin pek de öyle olmadığı yavaş yavaş ortaya çıkıyor.
Kahve zinciri Starbucks’ın gelirleri son iki çeyrek boyunca düşmeye devam etti.
Türkiye’de pek çok kişi Starbucks işletmelerine giderek tepkilerini eyleme dönüştürdü. Dünyadaki bu boykot kahve zincirinin dünya çapındaki gelirlerinin yüzde 2’sini kaybetmesiyle sonuçlandı. Stabucks CEO’su Narasimhan, küresel satışların yüzde 3 düşmesiyle koltuğundan oldu.
İsrailli milletvekilinin bile “soykırım” itirafında bulunduğu bir ortamda, İsrail2e açık destek veren markalara karşı milyonlarca kişi de tüketimden gelen gücünü kullanmaya devam ediyor.
Profesörler, modacılar, sıradan insanlar işlerini kaybetme pahasına Filistin’e deste verirken savaş yanlısı ve soykırım destekçisi şirketlere karşı boykot bayrağını yere düşürmemek gerekiyor.
Bunu doğrulayan bir gelişme daha yaşandı.
Dünyanın en çok satılan içeceği Coca Cola da boykottan nasibini aldı. Dev firma, Türkiye’de irtifa ve itibar kaybetti. Bu satışlara da yansıdı.
Markanın Türkiye’de satışlarının gerilediği borsaya yapılan bildirimle ortaya çıktı.
Sosyal medyaya yansıyan belgeye göre, Coca Cola, 2024 yılı satış tahminlerinde aşağı yönlü değişikliğe gitti.
Yazıda, “Özellikle Orta Doğu'da yaşanan ve beklenenden daha uzun süren hassasiyetler ve alım gücünün azalması beklentisi ile hem ekonomik hem de siyasi açıdan temkinli tüketici duyarlılığı nedeniyle tüm yıl için satış hacmi beklentimizi orta-tek haneli büyümeden ‘yatay-düşük tek haneli büyümeye’ revize ediyoruz” denildi.
Büyümedeki yavaşlama boykotu destekleyenler bu bildirimi sosyal medyada paylaştı.
Coca Cola firmasının Borsa İstanbul’a gönderip KAP’a bildirdiği evrakta geleceğe dönük satış hacmi hedeflerinde küçülme olduğuna işaret eden sosyal medya hesapları. ” Rehavet yok ! Boykotu küçümseme !” mesajları paylaştı.