Ticaret Bakanlığı Reklam Kurulu, sosyal medya platformlarında yapılan reklam faaliyetlerini mercek altına aldı. Mevzuata aykırı paylaşımlar yapan influencerlara (içerik üretici) ceza yağdırdı. Geçen yıl 5 influencer’a, bu yılın ilk yarısında ise 11 influencer’a toplamda 6 milyon 388 bin 802 lira idari para cezası verildi.
Ticaret Bakanlığı'na bağlı olarak faaliyet gösteren Reklam Kurulu, sosyal medya üzerinden gerçekleştirilen reklamları detaylı bir şekilde analiz ediyor.
2022 yılı Mart ayında başlatılan proje kapsamında, sosyal medya içerik üreticilerinin paylaşımları denetim altına alındı. Bu projeyle birlikte, influencer paylaşımlarında reklam ibaresinin açıkça belirtilme oranı, yüzde 57’den yüzde 11’e düşürüldü.
Kurul, tüketicilerin sosyal medya reklamlarına yönelik artan farkındalığı ve şikayet başvuruları doğrultusunda hareket etti. Tüketici şikayetleri uzmanlarca incelenerek başvuru şartlarını karşılayanlar değerlendirmeye alındı ve mevzuata aykırı bulunan durumlarda gerekli idari yaptırımlar uygulandı.
2024'ün ilk yarısında, 39 durdurma cezası ve 11 içerik üreticisine durdurma ile birlikte idari para cezası verildi. Mevzuata aykırı reklamların düzeltilmesi veya kaldırılması gerektiği bildirildi.
2023'te 5 içerik üreticisine toplamda 1 milyon 352 bin 808 lira ceza kesildi. 2024'ün ilk 6 ayında ise 11 içerik üreticisi, 5 milyon 35 bin 994 liralık para cezasıyla karşılaştı. Son 1,5 yıllık dönemde toplam 6 milyon 388 bin 802 lira para cezası uygulanmış oldu.
Kurul tarafından ceza verilen içerik üreticilerinin paylaşımlarında sağlık beyanı içeren ifadeler, klinik ve hastanelere yönlendirmeler, reklamı yasaklı ürünlerin tanıtımı, kozmetik ürünlerin mevzuata aykırı reklamları ve takviye edici gıdalarla ilgili yanlış bilgilendirmelerin tespit edildiği vurgulandı.