Ticaret Bakanlığı Reklam Kurulu, dijital mecralarda "örtülü reklam" yaparak gelir elde eden fenomenler ve benzeri içerik üreticilerine yönelik 2024 yılının ilk 8 ayında toplam 89 milyon 59 bin 840 TL idari para cezası kesti. Bu ceza, sosyal medya platformlarında yapılan reklam ve tanıtım faaliyetleriyle ilgili mevzuata aykırı davranışlar sonucunda verildi.
Fenomenler örtülü reklam yapıyor
Markalarla iş birliği yapan sosyal medya fenomenlerinin, ürün ve hizmetleri kendi hayatlarına entegre ederek tanıtım yaptıkları biliniyor. Fakat bu tanıtımlar esnasında "örtülü reklam" yapıldığı, yani reklam olduğu açıkça belirtilmeyen içeriklerin paylaşıldığı saptandı. Ticaret Bakanlığı, bu durumu yakından izleyerek, sosyal medya fenomenleri ve influencer'ların yanı sıra dijital mecralarda yapılan reklam faaliyetlerini mercek altına aldı.
Reklam Kurulu, bu süreçte sağlık beyanı içeren ifadeler, sağlık hizmetlerine yönlendirme, kozmetik ürünlerin mevzuata aykırı tanıtımı, takviye edici gıda reklamlarında yanıltıcı bilgiler gibi ihlalleri tespit etti. Ayrıca, reklam olduğunu açıkça belirtmeyen paylaşımların da örtülü reklam kategorisinde değerlendirildiği ve bu tür paylaşımlar yapanlara idari para cezaları uygulandığı belirtildi.
İdari para cezası 550 bin 59 TL olarak belirlendi
2024 yılında örtülü reklam yapan fenomen için uygulanan idari para cezası, yeniden değerleme oranı dikkate alınarak 550 bin 59 TL’ye yükseldi. 2023 yılında bu ceza 347 bin 128 TL olarak uygulanıyordu. "Sosyal Medya Etkileyicileri Tarafından Yapılan Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Hakkında Kılavuz" gibi rehberler aracılığıyla dijital platformlarda tüketicilerin korunması hedefleniyor.