Elektrikli otomobil satışları, son aylarda beklenmedik bir gerileme kaydedildi.
Elektrikli araç sektöründe düşen satışlar ve azalan karlılık oranlarıyla sıkıntılı bir döneme girdi.
Ford, Tesla ve Mercedes-Benz gibi üreticiler beklenenden düşük satış rakamları ve zayıflayan kar oranlarını paylaştı.
Ford, düşen talep nedeniyle F-150 Lightning modeli için Michigan’daki fabrikasında üretimi geçici olarak durdurdu. Tesla'nın popüler modelleri Model 3 ve Model Y, önceki yıllardaki başarısını yakalamakta zorlanırken, Avrupa pazarında da benzer bir yavaşlama gözlemleniyor. Örneğin Volkswagen, Almanya’daki bazı fabrikalarında üretim kesintilerine hazırlanıyor.
Avrupa otomotiv sektörü, Çinli üreticilerin pazara hızlı giriş yapmasıyla ciddi bir rekabetle karşı karşıya kaldı. Çinli markalar, Avrupa Birliği tarifelerine rağmen düşük maliyetli elektrikli araçlarla Avrupa pazarında genişlemeyi sürdürüyor. Avrupalı üreticiler, bu rekabetin etkilerini azaltmak için stratejik değişiklikler yapıyor ve üretim planlarını yeniden gözden geçiriyor.
Satışlardaki Düşüşün Nedenleri
Goldman Sachs analistleri, elektrikli araç sektöründeki yavaşlamanın birkaç önemli nedeni olduğuna dikkat çekiyor:
ABD seçimleri ve ekonomik belirsizlikler: Seçim sürecinin getirdiği politik ve ekonomik belirsizlikler, tüketicilerin satın alma kararlarını etkiliyor.Yüksek faiz oranları: Artan faizler, araç kredilerinin maliyetini yükseltiyor, bu da tüketicilerin yeni araç alımlarını ertelmesine neden oluyor.İkinci el araçlara artan talep: Sıfır elektrikli araçların yüksek fiyatları, ikinci el araç pazarının cazibesini artırdı.Yetersiz şarj altyapısı: Küresel çapta yetersiz kalan şarj istasyonları, elektrikli araç kullanıcıları için hala büyük bir sorun.
Cazip teklifler eksikliği
Üreticilerin daha fazla müşteri çekmek için cazip fiyat ve kampanyalar sunamaması da satışlardaki düşüşü tetikliyor. Türkiye’de de elektrikli araç pazarı benzer zorluklar yaşıyor.
2024 yılının Ocak-Eylül dönemine ait otomobil ihracat ve ithalat verilerine göre, hafif ticari araç pazarı bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 8,4 oranında azaldı.
Yerli ve yabancı markalar, Türkiye pazarında elektrikli araçların daha fazla yaygınlaşması için altyapı ve teşvikler konusunda adımlar atılması gerektiğini vurguluyor. Elektrikli araç sektörünün bu yavaşlama dönemini atlatması için markaların yeni stratejiler geliştirmesi gerektiği ifade ediliyor.