Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Yönetim Kurulu Başkanı Cengiz Eroldu, Alman otomotiv sektöründe yaşanan daralmanın küresel etkilerine dikkat çekerek, "Avrupa'daki pazar daralması nedeniyle oluşabilecek araç fazlasının Türkiye’ye kaydırılması ciddi bir risk oluşturuyor." dedi.
ALMAN OTOMOTİV SEKTÖRÜNDE KAYIPLAR
Eroldu, Avrupa otomotiv sektöründe yaşanan daralmanın nedenlerine değinerek, makroekonomik baskılar, yüksek teknoloji yatırımları ve Çinli firmaların artan rekabet gücünün, Avrupalı üreticileri zorladığını belirtti. Özellikle elektrikli araç (EV) talebindeki öngörülen artışın gerisinde kalması ve düşük EV kar marjlarının, üreticilerin karlılığını azalttığını söyledi. Alman markaların Çinli üreticilerle rekabet etmekte zorlandığını ifade eden Eroldu, Çinli firmaların devlet teşvikleri ve düşük maliyet avantajları sayesinde elektrikli araç pazarında hızla büyüdüğünü ve Alman üreticilerin bu alanda rekabetçi avantajlarını kaybettiğini vurguladı.
ÇİN’İN PAZAR PAYI HIZLA BÜYÜYOR
Eroldu, Almanya Otomotiv Endüstrisi Birliği (VDA) verilerine dayanarak Çin pazarındaki değişimi şu sözlerle özetledi: 2019’da Çin pazarındaki Alman üreticilerin payı %26,2 iken, bu oran 2024’te %20,3’e geriledi. Aynı dönemde Çinli markaların pazar payı %30’dan %66’ya çıktı. Eroldu, Çin'deki bu talep kaymasının Alman üreticilerin kar beklentilerini olumsuz etkilediğini ve finansal baskıları artırdığını belirtti.
TÜRKİYE İÇİN İHRACAT RİSKİ
Avrupa pazarının Türkiye’nin otomotiv ihracatında büyük önem taşıdığını hatırlatan Eroldu, bölgedeki daralmanın Türkiye’ye etkileriyle ilgili şu uyarılarda bulundu: Avrupa’daki daralma nedeniyle araç fazlası Türkiye pazarına kayabilir. Bu durum, Türk otomotiv sanayisinin ihracatında düşüşe ve üretim süreçlerinde olumsuz etkilere yol açabilir. İç pazarda yerli üretimin payının artırılması ve Türkiye'nin üretim rekabetçiliğini korumaya yönelik politikaların geliştirilmesi gerektiği ifade edildi.
"REKABETİ GÜÇLENDİREN ADIMLAR GEREKİYOR"
Türk otomotiv sektörünün küresel rekabet gücünü koruyabilmesi için politika geliştirilmesinin hayati önem taşıdığını belirten Eroldu, mevcut tesislerin korunmasının ve iç pazarda yerli araç kullanımının teşvik edilmesinin stratejik öneme sahip olduğunu söyledi. Eroldu, Çinli firmaların hızlı büyümesine dikkat çekerek, bu markaların özellikle elektrikli araç piyasasında Avrupalı üreticilere meydan okumaya başladığını vurguladı.