VATANDAŞLARDAN TOPLU TAŞIMA SEFERLERİNİN ARTIRILMASI TALEBİ
Ankara’da toplu taşımayı kullanan vatandaşlar, kent içi trafiğin son aylarda giderek artması nedeniyle sefer sıklığının artırılmasını istiyor. Toplu taşıma kullanıcılarının yanı sıra özel araç sürücüleri de trafikte geçen süreyi azaltacak somut çözümler bekliyor.
ARAÇ SAYISINDAKİ ARTIŞ TRAFİĞİ ZORLAŞTIRIYOR
Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) 2024 Ekim Ayı Motorlu Kara Taşıtları istatistiklerine göre, Ankara’da trafiğe kayıtlı araç sayısı son üç yılda 484 bin artarak 2.743.498’e ulaştı. Uzmanlar, Kahramanmaraş merkezli 6 Şubat 2023 depremleri sonrasında güvenli bir şehir arayışıyla Ankara’yı tercih edenlerin bu artışa katkı sağladığını ifade ediyor. Artan araç sayısının nüfus yoğunluğu ve trafik sıkışıklığını artıran temel faktörlerden biri olduğu belirtiliyor.
UZMANLAR KENTSEL ULAŞIM REFORMU ÖNERİYOR
Akademisyenler ve ulaşım uzmanları, trafik sorununun çözümü için kentsel ulaşım reformunun şart olduğunu vurguluyor. Vatandaşlar ise özellikle iş saatlerinin başlangıç ve bitişinde toplu taşıma seferlerinin artırılması gerektiği görüşünde birleşiyor.
“SIKIŞIKLIK ÜCRETLENDİRMESİ” ÖNERİSİ
Orta Doğu Teknik Üniversitesi (ODTÜ) İnşaat Mühendisliği Bölümü Ulaştırma Mühendisliği Dalı Öğretim Üyesi Profesör Doktor Hediye Tüydeş Yaman, özel araç sayısındaki artışın kentlerde ciddi bir trafik sorunu yarattığını belirtti. Yaman, trafik sıkışıklığını azaltmak için toplu taşıma altyapısının güçlendirilmesi gerektiğini söyledi.
Yaman, uluslararası örneklerde uygulanan “sıkışıklık ücretlendirmesi” yöntemine dikkat çekerek şu ifadeleri kullandı: “Bu yöntem, özel araçlardan kent merkezine girişte para alınması esasına dayanıyor. Herkes özel araç kullanma hakkına sahip, ancak hepimizin aynı anda cazip güzergahları kullanması yolu tıkıyor. Bu durum, toplu taşıma araçlarının da gecikmesine neden oluyor.”
ÖZEL ARAÇ KULLANIMINI AZALTMAK İÇİN CAZİP ALTERNATİFLER GEREKLİ
Profesör Doktor Yaman, toplu taşımanın sadece maddi imkanları sınırlı bireyler tarafından tercih edildiği algısının kırılması gerektiğini belirtti. “Gelişmekte olan ülkelerde özel araç sahipliği genellikle bir statü göstergesi olarak kabul ediliyor. Bu algıyı değiştirmek için eğitim ve topluma doğru mesajlar vermek oldukça önemli.” dedi.
ULAŞIM AĞLARININ TAMAMI KIZILAY’A ODAKLANIYOR
Şehir Plancıları Odası Şube Başkanı Ceren Gamze Yaşar, Ankara’daki trafik sıkışıklığının en büyük nedenlerinden birinin Kızılay’ın tüm ulaşım hatlarının merkezi olması olduğunu ifade etti. Yaşar, Kızılay’ın çevresindeki bölgeler arasında doğrudan bağlantı bulunmamasının, ulaşım sürelerini uzattığını belirtti.
Yaşar, Ankara’nın raylı sistem haritasının Londra, Paris veya Moskova gibi örümcek ağı desenine sahip olmadığını vurgulayarak, "Sorun, tüm ulaşım hatlarının Kızılay’dan geçmek zorunda olmasından kaynaklanıyor." dedi.
YENİ BAĞLANTILAR İÇİN ÖNERİLER
Şehir plancısı Yaşar, Ankara’daki dolmuş, otobüs, metro ve Ankaray hatlarının yalnızca Kızılay’da birleşmesinin trafik sorunlarının temelini oluşturduğunu ifade ederek, "Şehir büyürken, çevredeki bölgelerle yeni bağlantılar kurmalıydık." dedi. Yaşar, maliyet açısından daha uygun hafif raylı sistemler ve metrobüs hatlarının trafik yoğunluğunu azaltmak için etkili bir çözüm olabileceğini, ancak bu projelerin etkili şekilde hayata geçirilmesi için kapsamlı bir üst ölçekli plana ihtiyaç duyulduğunu söyledi.
ARAÇ SAYISI TRAFİK YOĞUNLUĞUNUN TEK NEDENİ DEĞİL
İnşaat Mühendisleri Odası Ankara Şubesi Yönetim Kurulu Üyesi Alp Geyik, trafik sorunlarının yalnızca artan araç sayısıyla ilişkilendirilemeyeceğini belirtti. Geyik, Avrupa Birliği ülkelerinde her 1.000 kişiye 560 otomobil düştüğünü, Türkiye genelinde bu oranın 165, Ankara’da ise 322 olduğunu ifade etti. Buna rağmen, Avrupa ülkelerinde ciddi trafik sorunları yaşanmadığına dikkati çekti.
SAĞLIKLI VE SÜRDÜRÜLEBİLİR ULAŞIM SİSTEMLERİNE İHTİYAÇ VAR
Geyik, Ankara’nın 5 milyonu aşan nüfusuyla herkesin özel araç kullanarak ulaşım sağlamasının mümkün olmadığını belirterek, çözümün sağlıklı ve sürdürülebilir bir kentsel ulaşım sistemi geliştirilmesinde olduğunu vurguladı.
FARKLI SAATLERDE YOLA ÇIKILMASINI DESTEKLEYEN DÜZENLEMELER
Trafik güvenliği alanında çalışmalarıyla tanınan ODTÜ Psikoloji Bölümü Öğretim Üyesi Profesör Doktor Bahar Öz, trafikteki yoğunluğun bazen sürücülerin trafik kurallarına uymamasından kaynaklandığını ifade etti. Öz, trafik yoğunluğunu azaltacak etkili çözümler üretmenin, farklı disiplinlerin bir arada çalışmasını gerektirdiğini belirtti.
Öz, “Trafik sistemi, insanı merkeze alarak güvenli ve sürdürülebilir bir yapıda planlanmalı. Eğitim, denetim ve sürekli iyileştirme çalışmaları ile bu sistemin dinamikliği korunabilir. Bunun yanında, bazı bölgelerde araç kısıtlaması uygulanması veya iş ve okullara gidiş saatlerini farklılaştıracak düzenlemeler geliştirilmesi dolaylı çözümler olarak değerlendirilebilir.” dedi.
ANKARA BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ’NDEN TRAFİK İÇİN YENİ PLANLAMALAR
Ankara Büyükşehir Belediyesi (ABB) Etüt ve Projeler Dairesi Başkanı Seçkin Aşıcı, başkentteki bazı güzergahlarda trafik yoğunluğunun, özellikle deprem göçü gibi nüfus hareketlerinden kaynaklandığını ifade etti.
Aşıcı, şehir merkezlerine girişlerin ücretlendirilmesine dair akademik önerileri değerlendirerek, "Ücretlendirme yerine, Tunalı Hilmi Caddesi ve Bahçelievler 7. Cadde gibi bölgelerde yolları daraltarak kaldırım alanlarını genişletmeyi hedefliyoruz. Ayrıca bu alanlardaki araçlar için park ücreti ödeme sistemi getirmeyi planlıyoruz. Böylece, araç yoğunluğunu azaltıp vatandaşları toplu taşımaya yönlendirmeyi amaçlıyoruz.” diye konuştu.
ULUS MEYDANI VE ATATÜRK BULVARI PROJELERİ
ABB’nin planlamaları arasında, Ulus Meydanı’nın gün içerisinde trafiğe kapatılması ve Atatürk Bulvarı aksının yer altına alınması projeleri yer alıyor. Aşıcı, bu projelerin uygulanabilirliğini arkeolojik taramalar ve simülasyonlar aracılığıyla test edeceklerini belirtti.
METRO HATLARINA YENİ BAĞLANTILAR PLANLANIYOR
Ankara Büyükşehir Belediyesi Etüt ve Projeler Dairesi Başkanı Seçkin Aşıcı, trafik yoğunluğunu azaltmaya yönelik metro projelerinden bahsederek, mevcut metro hatlarının uzatılması için planlamalar yapıldığını belirtti. Aşıcı, “Doğu-batı ekseninde çalışan metro hatlarımızı kuzey-güney yönünde geliştirmek istiyoruz. Bu kapsamda, Ostim metrosunu Beytepe metrosuna bağlayacak bir metrobüs hattı planlıyoruz. Ayrıca, Ulus ve Dikimevi bölgelerinden Siteler ve Karapürçek’e hizmet edecek, Plevne Caddesi, Samsun Yolu ve Karapürçek Bulvarı üzerinden geçecek metrobüs ve otobüs yolları için projelerimiz devam ediyor.” dedi.
"PARK ET-DEVAM ET" UYGULAMASI GENİŞLETİLECEK
Aşıcı, toplu taşıma kullanımını artırmayı hedeflediklerini ifade ederek, metro istasyonlarına entegre otopark alanlarının genişletilmesiyle “Park Et-Devam Et” uygulamasını desteklemeyi planladıklarını söyledi. Bu projelerle toplu taşımanın daha cazip hale getirilmesi ve özel araç kullanımının azaltılması hedefleniyor.
VATANDAŞLAR TOPLU TAŞIMADAKİ EKSİKLİKLERDEN ŞİKAYETÇİ
Ankara’da özel araç kullanmak zorunda kalan bazı vatandaşlar, toplu taşımadaki yetersizliklerden şikayet ediyor. Pursaklar’da yaşayan 38 yaşındaki Murat Sarı, “Toplu taşıma yetersiz olduğu için araç kullanmaya mecbur kalıyoruz. İşe gitmek için iki farklı vasıta kullanmam gerekiyor.” dedi.
Bir diğer vatandaş Abdullah Can, toplu taşıma araçlarında yer bulamaması nedeniyle özel aracını tercih ettiğini belirtirken, Muhammed Boşdurmaz ise toplu taşıma saatlerinin kendi programına uygun olmamasını gerekçe gösterdi.
YAŞLI VE KADIN YOLCULAR DA DERTLİ
81 yaşındaki Nazmi Sevim, toplu taşıma araçlarındaki yoğunluk nedeniyle ayakta yolculuk yapmak zorunda kaldığını ifade etti. Balgat’a sık sık giden 30 yaşındaki Kübra Kuzudişli ise “Otobüsler hem çok seyrek geliyor hem de çok kalabalık oluyor. Neredeyse her gün bir kavga çıkıyor.” dedi.
70 yaşındaki Satı Bayraktar ise toplu taşıma seferlerinin artırılması gerektiğini savunarak, otobüs duraklarında uzun süre beklemekten şikayet etti.