Öğretmenlik Meslek Kanunu gereği yapılması gereken Eğitim Bilimleri Sınavı kaldırıldı ve yerine Milli Eğitim Bakanlığı Akademi Giriş Sınavı (MEB-AGS) getirildi. Öğretmen adayları bugüne kadar, KPSS B (Genel Kültür ve Genel Yetenek), Eğitim Bilimleri ve ÖABT (Alan Bilgisi) sınavlarına katılıyordu. Ancak yeni düzenlemeyle birlikte Eğitim Bilimleri Sınavı, Milli Eğitim Bakanlığı Akademi Giriş Sınavı (MEB-AGS) ile değiştirildi. 2025 yılı itibarıyla Eğitim Bilimleri Sınavı yerine Milli Eğitim Bakanlığı Akademi Giriş Sınavı (MEB-AGS) yapılacak. Peki Milli Eğitim Bakanlığı Akademi Giriş Sınavı'nda (MEB-AGS) kaç soru sorulacak? AGS puanı nasıl hesaplanacak? İşte detaylar..
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Akademi Giriş Sınavı, öğretmen adaylarının pedagojik bilgilerini, mesleki yeterliliklerini ve alan bilgilerini ölçmeyi amaçlayan bir sınavdır. Yeni sınav sistemi MEB-AGS, öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerini değerlendirmeyi hedefliyor. Modern eğitim anlayışına uygun olarak hazırlanan AGS, öğretmen adaylarının atanabilmesi için başarılı olmaları gereken bir sınav olacak.
MEB-AGS kapsamındaki AGS'de, öğretmen adaylarına 80 soru sorulacak. Milli Eğitim Bakanlığı Akademi Giriş Sınavı, 2 oturumda düzenlenecek.
Sözel ve sayısal yetenek, tarih, Türkiye coğrafyası, eğitimin temelleri ve Türk Milli Eğitim Sistemi ile mevzuatı (anayasa, 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu, 222 sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu, 7528 sayılı Öğretmenlik Mesleği Kanunu) konularını kapsayacak.
ÖABT oturumunda adayların alan bilgisine yönelik 50 soru sorulacak. MEB-AGS puanı hesaplanırken ÖABT puanı ile birlikte değerlendirilecek. Biyoloji, coğrafya, fen bilimleri/fen ve teknoloji, fizik, ilköğretim matematik, kimya/kimya teknolojisi, matematik, okul öncesi, rehberlik, sınıf öğretmenliği, sosyal bilgiler, tarih, Türkçe, Türk dili ve edebiyatı, beden eğitimi ve din kültürü ve ahlak bilgisi/imam hatip lisesi meslek dersleri branşlarında öğretmen adaylarının atanmasında AGS puanı ile ÖABT puanı eşit ağırlıkta değerlendirilecek. Bu kapsamda, adayların AGS puanının %50'si ve ÖABT puanının %50'si hesaplanarak MEB-AGS puanı oluşturulacak.
Ayrıca Almanca, Arapça, Çince, Fransızca, Farsça, İspanyolca, İtalyanca, Japonca, Korece, Rusça ve İngilizce öğretmenliği adaylıkları için de AGS ve Yabancı Dil Seviye Tespit Sınavı (YDS veya e-YDS) esas alınacak. Buna göre, AGS puanının yüzde 50'si ile YDS puanının yüzde 50'si birlikte hesaplanarak adayların MEB-AGS puanı belirlenecek.
Yabancı dil alanında puan hesaplaması yapılırken adayların aynı yıl ve AGS'den önce girdikleri YDS veya e-YDS puanlarından en yüksek olan sınav notu hesaplamaya dahil edilecek. Diğer öğretmen adaylıkları için MEB-AGS puanı, sadece AGS ile oluşturulacak.
AGS Soru Dağılımı: MEB Kaynaklarına Göre Tahminler
Milli Eğitim Bakanlığı'na (MEB) bağlı kaynaklardan edinilen bilgilere göre, AGS (Akademik Gelişim Sınavı) için resmi bir açıklama yapılmamakla birlikte, soru dağılımının aşağıdaki şekilde olması bekleniyor:
Sözel Yetenek (Toplam: %18,75)
Sayısal Yetenek (Toplam: %18,75)
Sınavda yer alacak içerikler henüz resmiyet kazanmamış olsa da, bu soru dağılımı, sınavın hem sözel hem de sayısal yetenekleri ölçmeyi hedeflediğini gösteriyor. Öğrencilerin okuma-anlama becerileri, sayısal analiz yetenekleri ve mantıksal düşünme becerileri bu sınavda ön planda olacak gibi görünüyor. Resmi açıklamaları takip etmek önemlidir. MEB'in konuya ilişkin detaylı bir kılavuz yayımlaması bekleniyor.
Tarih Bölümü: Soru Dağılımı ve Ağırlık
MEB kaynaklarından edinilen bilgilere göre, sınavın Tarih bölümü yaklaşık olarak %12,5 oranında bir ağırlığa sahip olacak. Bu bölüm, dört ana başlık altında şekilleniyor ve her başlık, farklı bir dönemin siyasal, sosyal, ekonomik ve kültürel gelişmelerini ele alıyor:
a) Osmanlı Öncesi Türk Devletleri Tarihi
Türklerin İslamiyet’ten önceki ve sonraki dönemlerinde kurulan devletlerin siyasal yapısı, toplumsal düzeni ve kültürel mirası.
Ekonomik sistemler ve göçebe yaşam tarzının etkileri.
Hunlar, Göktürkler, Uygurlar gibi önemli devletler ve tarih sahnesindeki rolleri.
b) Osmanlı Tarihi
Osmanlı Devleti'nin kuruluş dönemi, yükselişi, duraklama ve gerileme dönemlerindeki siyasal gelişmeler.
Toplum yapısı ve sosyal hayat.
Ekonomik sistem (tımar sistemi, esnaf teşkilatları, kapitülasyonlar) ve kültürel ilerlemeler.
XIII. yüzyıldan XX. yüzyıl başlarına kadar olan dönem.
c) Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi
XX. yüzyıl başlarından Osmanlı’nın yıkılışına, Kurtuluş Savaşı’na ve Cumhuriyet’in kuruluşuna kadar yaşanan olaylar.
Atatürk ilkeleri ve inkılapları, Cumhuriyet dönemi reformları.
İkinci Dünya Savaşı’na kadar olan dönemde Türkiye’nin siyasal, sosyal ve ekonomik gelişimi.
ç) Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi
XX. yüzyılın başlarından günümüze kadar dünyadaki ve Türkiye’deki önemli olaylar.
İkinci Dünya Savaşı sonrası dönemde Türkiye’nin siyasal, sosyal ve ekonomik yapısı.
Soğuk Savaş dönemi, küreselleşme ve modernleşme süreçleri.
Tarih bölümü, adayların hem Türk tarihini hem de dünya tarihini çok yönlü bir şekilde değerlendirebilme becerisini ölçmeyi hedefliyor. Ağırlığın %12,5 olması, bu bölümün sınavdaki temel alanlardan biri olduğunu gösteriyor. Adayların kapsamlı bir tarih bilgisine sahip olması ve olaylar arasındaki bağlantıları kurabilmesi bu bölümde başarılı olmaları için kritik.
Konu Başlıklarına Göre Bölüm Ağırlıkları ve İçerikleri
1. Türkiye Coğrafyası (%10)
Türkiye Fiziki Coğrafyası
Türkiye’nin dağları, ovaları, platoları, akarsuları ve gölleri gibi doğal özellikleri.
İklim tipleri, bitki örtüsü ve toprak çeşitliliği.
Doğal afetler ve çevre sorunları.
Türkiye Beşerî ve Ekonomik Coğrafyası
Nüfus yapısı, göç hareketleri, şehirleşme oranları ve dağılımları.
Ekonomik faaliyetler: Tarım, sanayi, ticaret, enerji kaynakları ve turizm.
Bölgesel kalkınma projeleri (ör. GAP, DOKAP).
2. Eğitimin Temelleri ve Türk Millî Eğitim Sistemi (%30)
a) Eğitimin Temel Kavram ve Kuramları
Eğitim biliminin temel kavramları: Öğrenme, öğretme, rehberlik, ölçme ve değerlendirme.
Eğitimde kullanılan kuramlar (ör. davranışçı, bilişsel, yapılandırmacı kuramlar).
Eğitim süreçleri ve uygulamaları.
b) Eğitimin Tarihî, Felsefî, Toplumsal, Psikolojik, Ekonomik ve Politik Temelleri
Eğitimin tarih boyunca geçirdiği evreler.
Eğitimde felsefî yaklaşımlar (idealizm, realizm, pragmatizm vb.).
Eğitim ve toplum ilişkisi.
Psikolojinin öğrenme ve öğretmedeki rolü.
Eğitimin ekonomik ve politik etkileri.
c) Türk Millî Eğitim Sisteminin Genel Yapısı
Milli Eğitim Bakanlığı'nın yapısı ve işleyişi.
Eğitimde yönetim, planlama ve karar alma süreçleri.
Eğitimde merkeziyetçilik ve yerinden yönetim uygulamaları.
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli
Cumhuriyet’in ikinci yüzyılı hedefleri doğrultusunda geliştirilmiş eğitim modeli.
Temel ilkeler, amaçlar ve uygulama alanları.
Eğitim ve Öğretimde Etik
Öğretmenlerin meslek etiği.
Öğrenci-öğretmen ilişkilerinde etik davranış kuralları.
Eğitim ve Öğretim Teknolojileri
Teknolojik araçların eğitimde kullanımı.
Dijital çağda öğretim yöntem ve teknikleri.
Eğitimde inovasyon ve uzaktan eğitim uygulamaları.
3. Mevzuat (%10)
Türkiye Cumhuriyeti Anayasası
Anayasanın temel ilkeleri, eğitimle ilgili maddeler.
1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu
Türk Millî Eğitiminin genel amaçları ve ilkeleri.
222 sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu
İlköğretimin zorunlu ve ücretsiz olmasına dair hükümler.
7528 sayılı Öğretmenlik Mesleği Kanunu
Öğretmenlik mesleğinin hak ve sorumlulukları.
Öğretmen atama ve görev süreçleri.
Ağırlıklar ve Değerlendirme
Türkiye Coğrafyası: %10
Eğitim Temelleri ve Türk Millî Eğitim Sistemi: %30
Mevzuat: %10
Bu ağırlık dağılımı, adayların hem genel kültür hem de mesleki yeterliliklerini ölçmeyi hedefler. Eğitim bilimleri ve mevzuata hakimiyet, başarılı bir performans için kritik önem taşır.