Otomotiv sektöründe artan mali baskılar ve teknolojik rekabetin etkisiyle Japonya'nın ünlü otomobil üreticileri Honda, Nissan ve Mitsubishi, işbirliği ve birleşme kararı aldıklarını duyurdu.
BİRLEŞME GÖRÜŞMELERİ RESMEN BAŞLADI
Honda, Nissan ve Mitsubishi tarafından yapılan ortak açıklamada, üç şirketin bir holding çatısı altında birleşme konusunda mutabakat zaptı imzaladığı belirtildi. Mitsubishi, Nissan’ın %24,5’lik hissesine sahipken, yeni oluşturulacak gruba katılma kararını ocak ayı sonuna kadar değerlendireceğini duyurdu. Şirketler, birleşme görüşmelerini Haziran 2025’e kadar tamamlamayı, Ağustos 2026’ya kadar ise yeni holding şirketini kurarak hisseleri borsaya kote etmeyi hedefliyor.
FAALİYET KARINDA DEV ARTIŞ BEKLENTİSİ
Honda, gelecek yıl için 1,1 trilyon yen (7 milyar dolar) değerinde hisse geri alımı planladığını açıkladı. Honda Yönetim Kurulu Başkanı Toshihiro Mibe, elektrikli araçlar ve otonom sürüş teknolojilerinde liderlik sağlamak için daha büyük bir bütçeye ihtiyaç duyduklarını vurguladı.
Mibe, birleşmenin şirketler arasında kaynak paylaşımını artıracağını ve büyük bir sinerji yaratacağını ifade etti. Yeni oluşumun 30 trilyon yenlik (191,4 milyar dolar) satış geliri ve 3 trilyon yenlik (19 milyar dolar) faaliyet karına ulaşması hedefleniyor.
YENİ ŞİRKET DÜNYANIN ÜÇÜNCÜ BÜYÜK OTOMOBİL ÜRETİCİSİ OLACAK
Honda ve Nissan'ın birleşmesi, otomobil üretim hacmi açısından Toyota ve Volkswagen'in ardından dünyanın üçüncü büyük otomobil üreticisinin doğmasını sağlayacak. Özellikle Tesla ve BYD gibi rakiplerle mücadelede zorlanan Japon üreticiler, birleşmeyle daha güçlü bir rekabet avantajı elde etmeyi amaçlıyor. Nissan, son dönemde satışlarda yaşadığı düşüş sebebiyle üretim kapasitesini azaltmış ve 9.000 kişiyi işten çıkarma kararı almıştı.
SEKTÖRDE TARİHİ BİR ANLAŞMA
Bu birleşme, 2021’de Fiat Chrysler ile PSA’nın Stellantis adı altında birleşmesinden bu yana otomotiv sektöründeki en büyük anlaşma olacak.
Honda ve Nissan’ın toplam satış rakamları dikkate alındığında, 2022 yılında dünya çapında sırasıyla 3,98 milyon ve 3,37 milyon araç satışı gerçekleştiren iki şirket, birleşme sonrası daha büyük hedeflere odaklanacak. Toyota, geçen yıl 11,23 milyon araç satışıyla zirvede yer alırken, onu 9,24 milyon araçla Volkswagen takip etmişti.
Yeni oluşumun sektöre nasıl bir yön vereceği ve rekabet dinamiklerini nasıl etkileyeceği merakla bekleniyor.