TİCARET BAKANLIĞI TÜKETİCİ ŞİKÂYETLERİ VERİLERİNİ AÇIKLADI
Ticaret Bakanlığı, 2024 yılına ait Tüketici Hakem Heyetleri’ne yapılan başvurularla ilgili önemli veriler paylaştı. 2024 yılında toplam 755.997 başvuru gerçekleşti ve 762.100 uyuşmazlık karara bağlandı. Başvuruların parasal değeri, 2023 yılına göre büyük bir artış gösterdi ve 7 milyar TL'ye ulaştı. 2023’te bu rakam 4 milyar TL civarındaydı.
EN YAYGIN TALEP: BEDEL İADESİ
Tüketicilerin en çok başvurduğu konu, bedel iadesi talebiydi. 2024 yılında 293.000 başvuru, bedel iadesi için yapıldı. Aynı dönemde 204.000 başvuru, ürün değişimi veya hizmetin yeniden görülmesi amacıyla gerçekleştirildi. Diğer talepler arasında ücretsiz onarım ve bedelden indirim istekleri de yer aldı.
E-DEVLET ÜZERİNDEN BAŞVURULAR ARTTI
Tüketicilerin başvuru yaparken en çok tercih ettiği yöntem, elektronik ortam oldu. 2024 yılında yapılan başvuruların yaklaşık %67’si e-Devlet üzerinden gerçekleştirildi. Tüketiciler, yazılı başvurularının yanı sıra Tüketici Bilgi Sistemi aracılığıyla da başvurularını kolayca iletebiliyorlar.
AYAKKABI ŞİKÂYETLERİ ÖNE ÇIKTI
Başvurular, ürün ve hizmet bazında değerlendirildiğinde, ayakkabılarla ilgili şikâyetler ilk sırada yer aldı. Toplam başvuruların %13,2’si, yani yaklaşık 100.448 başvuru, ayakkabılara ilişkin konularda yapıldı. Kıyafetle ilgili başvurular ise %4,86 ile ikinci sırada yer aldı.
SEKTÖREL ŞİKÂYETLERİN DAĞILIMI
Sektörel bazda yapılan değerlendirmelere göre; 2024 yılında en çok başvuru, perakende ticaret sektöründe gerçekleşti. Bu sektör, 444.485 başvuru (%58,79) ile ilk sırada yer aldı. Finansal hizmetler sektörü, 76.702 başvuru (%10,14) ile ikinci sıraya yerleşti. Abonelik hizmetleri sektörü ise 74.070 başvuru (%9,79) ile üçüncü sırada yer aldı.