Martı TAG, sürücülerin araçlarındaki boş koltukları aynı güzergâha gitmek isteyen yolcularla paylaşmalarını sağlayan bir uygulamadır. Bu hizmet, Türkiye'de yasal olarak faaliyet göstermektedir.
Martı TAG, sürücüler ile yolcuları bir araya getiren, yol masraflarını bölüşerek tasarruf etmeyi sağlayan bir yolculuk paylaşım platformudur.
Bu sistemde, araca ihtiyacı olan kişiler, aynı güzergâha giden sürücülerle eşleşerek ekonomik ve çevreci bir ulaşım alternatifi sunar.
Martı TAG, ilk başlarda yasallığı tartışmalara konu olmuş, özellikle taksi plaka sahipleri ve taksiciler tarafından tepkiyle karşılanmıştı.
İstanbul Bölge Adliye Mahkemesi 14. Hukuk Dairesi, İstanbul Taksiciler Odası'nın Martı TAG'ı kapatma talebini reddetmiş ve uygulamanın serbestçe kullanılabileceğine karar vermiştir.
Ancak, uygulamanın yasal statüsü konusunda farklı görüşler bulunmaktadır. Bazı hukukçular, Martı TAG'ın mevcut yasal düzenlemeler çerçevesinde tam olarak tanımlanmadığını ve bu nedenle yasal bir dayanağının olmadığını belirtmektedir.
2024 yılında İstanbul Taksiciler Odası tarafından açılan dava sonucunda, İstanbul Bölge Adliye Mahkemesi 14. Hukuk Dairesi, Martı TAG'ın yasaklanmasını talep eden başvuruyu reddetti.
Mahkeme, sistemin bir "taşımacılık hizmeti" olarak değil, "yol masraflarını paylaşma modeli" olarak değğerlendirilmesi gerektiğini belirtti.
Taksiciler Odası, Martı TAG'ın "korsan taşımacılık" yaptığını öne sürerek kararın iptali için yeni hukuki adımlar atacaklarını açıkladı. Buna karşın, Martı yetkilileri, sistemlerinin mevcut yasalara uygun olarak çalıştığını ve "toplu taşıma ya da ticari taksi hizmeti sunmadıklarını" vurguladı.
Yolculuk paylaşım platformları dünyanın çeşitli ülkelerinde yaygın olarak kullanılıyor ve hukuki altyapısı her ülkede farklılık gösteriyor. Şu an için, İstanbul Bölge Adliye Mahkemesi'nin karışıklığı gidermesiyle birlikte, Martı TAG yasal bir hizmet olarak kabul ediliyor. Ancak, ilerleyen dönemlerde yeni düzenlemeler ve hukuki gelişmeler yaşanabilir.
Şu an itibariyle Martı TAG, mahkeme kararıyla yasal olarak hizmet vermeye devam ediyor. Ancak, sistemin uzun vadede nasıl bir hukuki süreçle karşılaşacağı merak konusu. Kullanıcıların ve sürücülerinin mevcut gelişmeleri takip etmeleri önerilir.